עידו בן דליה אלכסי בן אילנה אריה מנחם בן זהבה אביב בן לילי לאה יקיר בן אוסנת ליאור בן נתנאל יאיר בן רות אדית דוד בן קורין מוריאל אופיר בן שרון רועי בן זהבה אביחי שלום בן אסתר נחמן בן בלה שירת ים בת קרן אלרואי חיים בן חנה אדיר בן רבקה משה בן תרצה אלירן בן מרינה גינתון משולם בן רחל בריינה צחי יצחק בן שושי שושנה מנשה בן לימור אלעאי בן איילה אורית הלל אליעזר בן איבי אביאל בן ענת תומר בן נורית אילון בן גילה יהושע בן אורלי נתן בן איילה דליה רן בן טלי אור יוסף בן דבורה חיה דור ישראל בן ויקטוריה עמית בן אסתר מיכאל בן אסתר אסיאס בן רבקה יעקב מרדכי בן ברכה  יצחק בן דליה אורי בן שושנה יחיעם ישראל בן צביה אלרואי בן איריס דוד בן רונית אושר שמחה בת תקווה בניה בן אושרת מתן בן דבורה שני ניקול בת ריקרדה רבקה נאור בן ליבנת אופליה אדית בת רוסינטה בן צמח בן נעמה יהודה דב בן הדסה דינה גל בן אושרת שלמה בן מירב ענבר בת גילה עידו בן דליה אלכסי בן אילנה אריה מנחם בן זהבה אביב בן לילי לאה יקיר בן אוסנת ליאור בן נתנאל יאיר בן רות אדית דוד בן קורין מוריאל אופיר בן שרון רועי בן זהבה אביחי שלום בן אסתר נחמן בן בלה שירת ים בת קרן אלרואי חיים בן חנה אדיר בן רבקה משה בן תרצה אלירן בן מרינה גינתון משולם בן רחל בריינה צחי יצחק בן שושי שושנה מנשה בן לימור אלעאי בן איילה אורית הלל אליעזר בן איבי אביאל בן ענת תומר בן נורית אילון בן גילה יהושע בן אורלי נתן בן איילה דליה רן בן טלי אור יוסף בן דבורה חיה דור ישראל בן ויקטוריה עמית בן אסתר מיכאל בן אסתר אסיאס בן רבקה יעקב מרדכי בן ברכה  יצחק בן דליה אורי בן שושנה יחיעם ישראל בן צביה אלרואי בן איריס דוד בן רונית אושר שמחה בת תקווה בניה בן אושרת מתן בן דבורה שני ניקול בת ריקרדה רבקה נאור בן ליבנת אופליה אדית בת רוסינטה בן צמח בן נעמה יהודה דב בן הדסה דינה גל בן אושרת שלמה בן מירב ענבר בת גילה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
חיי חברה תקינים
השאלה
מה תורמת האמונה לבניית חיי חברה תקינים?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
סגולת ישראל המייחדת את עמנו, לעומת שאר העמים, היא האמונה בהשגחה פרטית. משמעות השגחה זו היא שכל העולם נתון תחת הנהגתו והשגחתו התמידיות של ה'. כל המתרחש בעולם, ליחיד או לרבים, הכול בגזירת עליון. אילו זכינו, הכול היה מתרחש בפרסום ובגלוי, כפי שאמנם היה בזמן שבית המקדש היה קיים. בני האדם היו יודעים את כוונת ה' ואת מטרותיו באמצעות הנביאים או באמצעות האורים ותומים. עכשיו שלא זכינו, עלינו להתחזק באמונה ולדעת שמשפטי ה' לא בטלו, והכול מכוון משמים.
כשיחיה האדם על פי ידיעה זו - שהכל מתנהל מן השמים, על ידי כך הוא יינצל מרוב מידות הנפש הרעות - מהנקימה ומהנטירה, ממידת הקנאה, וכן משאר נושאי התרעומת הרווחים לרוב בין אדם לחברו. מקובל בעולם שכאשר אדם נתקל בתקלה או במקרה מצער, הוא תולה את המתרחש באשמת חבריו. העצה היחידה להנצל מגישה זו היא להפנים בלב את הידיעה שאין אדם נוקף אצבעו למטה, אלא אם כן מכריזים על כך בפמליה של מעלה. במקום לתלות את המקרה המצער באשמת אחרים, הוא יתלה את האשמה בעוונותיו, ויחזק את אמונתו בה' מתוך הכרה ש"כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד" (כל מה שה' עושה - הוא לטובה). ולא עוד, אלא שאף אם אדם כלשהו גרם לו נזק בגופו או בממונו, הוא לא יתרעם עליו. שהרי מהו המקום לשנאה או לתרעומת, כאשר הוא מכיר ויודע שאין אדם מסוגל לגעת במה שמוכן לחברו אפילו כמלוא נימה. מה שנקצב בעבורו - לא יתכן לגזול ממנו, וביד ה' יתברך להשלים לו זאת ממקום אחר. מצד שני, מה שלא נקצב לו, בין כך ובין כך לא ישאר ברשותו.
כמו כן, אם ביקש אדם מחברו להלוות לו מעות, וחברו לא רצה למלא את בקשתו, אל לו להתרעם עליו, שהרי הסיבה העיקרית לכך היא שטובה זו לא נקצבה לו מהקב"ה. בדרך זו יינצל האדם גם ממידת הקנאה. כי הבוטח בה' יודע שכל אחד מודרך ומושגח מה', היודע תעלומות בני האדם ומתאים את המגיע לכל אחד בדייקנות נפלאה בהתאם למעשיו ובהתאם לשורש נשמתו.
ידועים הם דברי רבי אברהם אבן עזרא: "כמו שלא יתאווה שיהיו לו כנפים כעוף השמים, כן ישים אל לבו מה שה' יתברך לא רצה לתת לו, לא יוכל לקחתו בכוחו, על כן יבטח בה' וישמח בחלקו".
הבה נתבונן: האם יתכן לחיות בשלווה ובשמחה כאשר לא קיימת בלב אמונה ברורה שהכול נקצב מן השמים? הלא האדם רגיל להתבונן במעמדו של הזולת, ותמיד הוא משווה את מצבו לעומת זולתו. ממילא, הוא סובל ייסורי קנאה בראותו את חברו מצליח יותר ממנו. יש אנשים שהם כה שקועים בקנאה זו, עד שאם יראו שהגיעה טובה כלשהי ולזולתם, הם ידאגו ויצטערו במידה כה רבה, עד שאפילו הטובות שבידם לא יהנו אותם מרוב צער על מה שהם רואים אצל חבריהם. לו ידעו אותם אנשים שאין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלוא נימה, והכול מה', הם לא היו מצטערים כלל לנוכח הטובה הנופלת בחלקם של חבריהם.
האמונה, הביטחון בה' והתחושה שהוא זה שמנווט את העולם על כל פרטיו, משמשים כמזור לתחלואי החברה, למידות האנושיות ולמחיצות שגבהו בין בני האדם. עולם האמונה הוא עולם שטוב לחיות בו. הוא בונה חיי חברה תקינים, מלאי תקווה וחסד.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית