מתן בן עינב אלחנן בן יעל אליהו בן דבורה עידן בן חגית דוד בן זהבה מתן בן רינת יהוידע מנחם בן סימה שמחה בנימין בן סבטלנה גינתון משולם בן רחל בריינה מתניה בן אורית יוסף בן אורנה עדינה בת אידה אלמוג בן גנט מאור משה אמיני יוכבד בת לאה דב בער בן חיה בלה שמואל פנחס בן רבקה אליה בן דבורה יעקב בן הדסה רן בן טלי נועם בת אדווה ויטלי בן ילנה יהודית בת שושנה בר רפאל משולמי בן קרן שמואל בן חיה פאשע אליה בן מרב ראובן בן חנה עמית בן יפה מיה בת מירית נועם בן רחל בר בת נילי אלינה בת אולגה שמואל חנוך בן זלדה אופיר בן אורלי שוהם בן שלומית יונתן בן רבקה שוהם בן שלומית גל בן ענת אור בן רננה גומא אביב בן סמדר יאיר בן מירה נתנאל בן פאני אור יוסף בן דבורה חיה לירן בן תמר רחל רועי בן לימור יוסף בן סימה אוראל בן אורית שלב בן הילה אורי בן שושנה דוד יהונתן בן ירדנה מתן בן עינב אלחנן בן יעל אליהו בן דבורה עידן בן חגית דוד בן זהבה מתן בן רינת יהוידע מנחם בן סימה שמחה בנימין בן סבטלנה גינתון משולם בן רחל בריינה מתניה בן אורית יוסף בן אורנה עדינה בת אידה אלמוג בן גנט מאור משה אמיני יוכבד בת לאה דב בער בן חיה בלה שמואל פנחס בן רבקה אליה בן דבורה יעקב בן הדסה רן בן טלי נועם בת אדווה ויטלי בן ילנה יהודית בת שושנה בר רפאל משולמי בן קרן שמואל בן חיה פאשע אליה בן מרב ראובן בן חנה עמית בן יפה מיה בת מירית נועם בן רחל בר בת נילי אלינה בת אולגה שמואל חנוך בן זלדה אופיר בן אורלי שוהם בן שלומית יונתן בן רבקה שוהם בן שלומית גל בן ענת אור בן רננה גומא אביב בן סמדר יאיר בן מירה נתנאל בן פאני אור יוסף בן דבורה חיה לירן בן תמר רחל רועי בן לימור יוסף בן סימה אוראל בן אורית שלב בן הילה אורי בן שושנה דוד יהונתן בן ירדנה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
ייחוד השבת משאר המצוות
השאלה
מה מייחד את השבת משאר המצוות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
שבת היא המתנה היקרה שנתן הקב"ה לעם ישראל. כפי שאמר ה' למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש לתתה לישראל, לך והודיעם (שבת י"ב). בשל יקרותה היתה שמורה בבית גנזי מלכו של עולם, ומשם הונחלה לישראל.
כאשר הקב"ה העניק מתנה זו לעמו, הוא עשה זאת בצינעה. משל לאדם המעניק דורון יקר לרעהו. הוא עושה זאת בהסתר, לבל ישלטו בו עיני זרים. יפה היא הצניעות לחפצים יקרים, לאלו הנושאים עימם מטען רגשי וערכי רב. כאשר המתנה ניתנת בהצנע, הרחק מעין רואים, רק שני האוהבים יודעים זאת ומתענגים עליה.
אמנם עצם דבר השבת הגיע לאוזני אומות העולם, אולם לחקר עומק פנימיותה הם אינם מסוגלים להגיע. בשבת מתווספת ליהודי "נשמה יתירה" מגבהי מרומים, ובטיבה של זו אין לזרים מושג. נועם הנשמות שבשבת נמסר רק לישראל, ואיש מלבדם לא יוכל לדעת את מהותה.
על כך אנו משבחים את הבורא בתפילת השבת: "ולא נתתו ה' אלוקינו לגויי הארצות, ולא הנחלתו מלכנו לעובדי פסילים... כי לישראל עמך נתתו באהבה".
לעובדה שהשבת ניתנה לנחלה רק לישראל, קיימת השלכה הלכתית:
בכל מצוות התורה נכרי מאומות העולם אינו חייב לקיימן, אולם אם ירצה לעשות כן, הרשות בידו. קיום כל מצוה גורר בעקבותיו מתן שכר. הוא יקבל עבורה שכר כמי "שאינו מצווה ועושה".
שונים הם פני הדברים ביחס למצוות השבת. בה נאמר הכלל ש"גוי ששבת חייב מיתה". ההלכה רואה בצעד זה כניסה לתחום שאינו שלו.
המדרש ממשיל משל בהקשר לכך:
אם יבואו עובדי כוכבים וישמרו את השבת, לא דיים שאין מקבלים שכר... משל למלך יושב ומטרונא (המלכה) יושבת עמו, העובר ביניהם חייב (שמות רבה, כה, יא).
ברית נכרתה בין הקב"ה ובין ישראל: "לעשות את השבת לדורותם, ברית עולם" (שמות לא, טז). כמוה כברית נישואין בין חתן וכלה. מעצם טיבעה היא דורשת צינעה, ולפיכך אסור שזר יתערב בה.
הקשר המיוחד שבין ישראל לשבת מודגש גם במאמר חז"ל:
לעם ישראל ישנה שייכות בלעדית לשבת, ובכך מתבטאת הייחודיות של כנסת ישראל.
אמנם כל המצוות מצביעות על הבחירה המיוחדת שהקב"ה בחר בנו מכל האומות, אך בחירה זו מקבלת מימד עמוק יותר במתנת השבת שניתנה לנו.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה