איתמר אדרי משה בן דנה אור בן מיכל ינון בן רוזלין ורד עמיחי בן יהודית שרון בת מתוקה איתי בן אורית יהונתן עזרה בן חדוה חיה נתנאל בן אסתר גלעד בן מיכל בכור חי בן הדס איתן בן שרה אלון בן רון אבירם בן מלכי יצחק בן יעל יוכבד ידידיה בן מורשה עידו בן אסתר יובל בן סיגל ויויאן בת רוזלין שושנה יונה בצלאל בן רייזל ליאל הושע בן מרים כפיר אהרון בן אילה נבו בן פריבה נועם בת שרון אברהם בן תמר אסף שמעון בן זהבה זיו בן תמר יובל בן רונית ניצן בן רחל יונה בת רחל ליאל הושע בן מרים נאור בן אלוירה עדן בן רונית יואב בן ידידה ישראל בן רוני יהודה ידידיה בן יעל מלכה עופר עזרא בן הומה אורנה יצחק בן דבורה סילבי נוי תפארת בת חוה דניאל בן רבקה אבירם בן מלכי לותן בן חבצלת מקב רבינוב נועם בן עדי אדם יהוד בן חוה ליאל ברכה בת שרון אייל בן דבורה דביר בן גרניט אורי בן ציפורה שרון בן לימור איתמר אדרי משה בן דנה אור בן מיכל ינון בן רוזלין ורד עמיחי בן יהודית שרון בת מתוקה איתי בן אורית יהונתן עזרה בן חדוה חיה נתנאל בן אסתר גלעד בן מיכל בכור חי בן הדס איתן בן שרה אלון בן רון אבירם בן מלכי יצחק בן יעל יוכבד ידידיה בן מורשה עידו בן אסתר יובל בן סיגל ויויאן בת רוזלין שושנה יונה בצלאל בן רייזל ליאל הושע בן מרים כפיר אהרון בן אילה נבו בן פריבה נועם בת שרון אברהם בן תמר אסף שמעון בן זהבה זיו בן תמר יובל בן רונית ניצן בן רחל יונה בת רחל ליאל הושע בן מרים נאור בן אלוירה עדן בן רונית יואב בן ידידה ישראל בן רוני יהודה ידידיה בן יעל מלכה עופר עזרא בן הומה אורנה יצחק בן דבורה סילבי נוי תפארת בת חוה דניאל בן רבקה אבירם בן מלכי לותן בן חבצלת מקב רבינוב נועם בן עדי אדם יהוד בן חוה ליאל ברכה בת שרון אייל בן דבורה דביר בן גרניט אורי בן ציפורה שרון בן לימור
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
הכרת טובה לזולת
השאלה
מדוע עלי להכיר טובה לזולת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
חובת הכרת טובה והבעת תודה, כלפי המיטיב לנו, נחשבת בתודעתנו כחובה בסיסית של כל בן תרבות. גם את ילדינו הקטנים אנו מרגילים לומר "תודה" על קבלת צעצוע או ממתק. במישורי החיים, חורה לנו לעתים על פלוני שנעזר בנו, אך מתעלם מאיתנו ומתנהג כאילו מאומה לא אירע. על פי הנחה זו מובנת החובה המוטלת עלינו להודות לקב"ה על הטובות שהוא מרעיף עלינו בשפע בכל עת ובכל שעה:
עולמנו מקיף מסכת עצומה של שפע המוענק לבריות. מעת יציאת הולד לאויר העולם ועד יומו האחרון, האדם מוקף באינספור חסדים וטובות. כה רבים הם, עד "שאילו פינו מלא שירה כים ולשוננו רינה כהמון גליו, אין אנחנו מספיקים להודות" לקב"ה עליהם (נוסח "נשמת כל חי"). האיברים המשוכללים שבהם חנן אותנו הבורא, גרמי השמים המאירים לנו, המזון והאוויר המסופקים לנו בקביעות, כל אלו ועוד, מחייבים את האדם לחוש תחושת הודיה לבורא המיטיב עמו תדיר.
החובה הבסיסית להודות על כל הנאה היתה נקודת המוצא שבאמצעותה לימד אברהם אבינו את באי העולם להכיר את ה'. אברהם אבינו נטע אשל בבאר שבע שם הוא האכיל והשקה את העוברים והשבים. לאחר שהללו אכלו, שתו והיטיבו את ליבם, פנה אליהם אברהם וביקשם להודות למי שהיטיב עמם. הוא הסביר להם שטעות היא בידם כאשר הם סבורים שהם אכלו משלו. הנאתם באה להם ממי שאמר והיה העולם, ואליו עליהם להפנות את תודתם.
הדברים מכוונים גם כלפינו. מכיוון שקיים חשש שהאדם לא ישכיל לבטא את תחושת ההודיה כראוי, ומעבר לכך, לא אחת עלול האדם לשכוח חובת הודיה זו, לכן התקינו חז"ל את הברכות. באופן זה נוכל לעמוד בכבוד במשימה המוטלת עלינו ולהודות לה' על כל הטוב אשר גמלנו.
לבו של האדם היה צריך להיות מלא על גדותיו בשמחה, בהתפעלות ובהודיה לה' על כך שהקב"ה ברא למענו. לדאבון לב, במקום זאת, האדם רואה את כל אלו כחוב טבעי שהבורא חייב לו מרגע בואו לעולם. גאוותו משכנעת אותו שהעולם כולו עומד לרשותו הבלעדית. מסיבה זו האדם מתייחס לכל דבר הניתן לו כאל השבת רכוש אבוד לבעליו החוקיים.
מעתה נבין מדוע כה נדירה היא מידת הכרת הטובה. אותה גאווה המונעת מן האדם להכיר טובה לבוראו, מתקוממת גם כנגד ההכרה בטובה שהוענקה לו על ידי הזולת.
קיים גורם נוסף המונע מאיתנו להכיר טובה לזולת: הכרת הטובה מכריחה את האדם לזנוח את האשליה ש"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". יהיה עליו להכיר בכך שאין הוא שולט בחייו ובעתידו באופן בלעדי. הכרת הטובה מחייבת אותו להשיב טובה תחת טובה. בשל כל הסיבות הללו תגובתנו הטבעית היא להמעיט בערכה של הטובה הנעשית לנו או אף לכפור בה. אך כמובן שהדרך האמיתית שונה לחלוטין. דרך של הכרת טובה ורצון להיטיב לזולת.
שלח לחבר
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
הכל עומד על זה. יישר כוח.

נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית