אמיר בן יהודית חיים אייל בן יונית רוזה שושנה בת זויה רעיה בת ורדה רן בן טלי ינון בן רוזלין ורד מתן דוד בן דפנה אוריין בן אלונה לירז בת רבקה אליה עומר בן מירב יותם בן רינה נטע בן ליעד דויד בן אינסה יהודית בת שושנה שיר בת אורי עדינה בת אידה משה בן ורד דביר בן לאה מאור בן אילה ספיר שמואל בת ליהי אביהו בן ענת אלישע יהודה בן חגית שלו בן אידה ליאור בן כרמית יאיר בן פלור נתנאל בן חווה אוראל בן איריס אופיר בן רחל שגיא בן מירה אלון בן רון ישי דניאל בן כרמלה עירית מתן בן דבורה נועם בן יהודית דניאל בן ליז רבקה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר נרי שמעון בן מיכל רן בן טלי סהר בת הדס גל ניסים בן שרה ליאם בן ענת אדיר בן ויקי שלמי שלמה בן יעל אורה אבידן משה בן מינה רבקה ישי בן נורית אופק בן תמר אלקנה בוחבוט בן רוחמה שחר בן אסתר יואל אלחנן בן רותי אורי בן שלומית אליה בן חיה גילה אמיר בן יהודית חיים אייל בן יונית רוזה שושנה בת זויה רעיה בת ורדה רן בן טלי ינון בן רוזלין ורד מתן דוד בן דפנה אוריין בן אלונה לירז בת רבקה אליה עומר בן מירב יותם בן רינה נטע בן ליעד דויד בן אינסה יהודית בת שושנה שיר בת אורי עדינה בת אידה משה בן ורד דביר בן לאה מאור בן אילה ספיר שמואל בת ליהי אביהו בן ענת אלישע יהודה בן חגית שלו בן אידה ליאור בן כרמית יאיר בן פלור נתנאל בן חווה אוראל בן איריס אופיר בן רחל שגיא בן מירה אלון בן רון ישי דניאל בן כרמלה עירית מתן בן דבורה נועם בן יהודית דניאל בן ליז רבקה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר נרי שמעון בן מיכל רן בן טלי סהר בת הדס גל ניסים בן שרה ליאם בן ענת אדיר בן ויקי שלמי שלמה בן יעל אורה אבידן משה בן מינה רבקה ישי בן נורית אופק בן תמר אלקנה בוחבוט בן רוחמה שחר בן אסתר יואל אלחנן בן רותי אורי בן שלומית אליה בן חיה גילה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
משתה אחשורוש
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
האויב מספר אחד
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
השאלה

מדוע מרדכי הציל את אחשוורוש ממיתה ומה הוא קיבל בתמורה על הצלה זו?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

במגילה מסופר על בגתן ותרש, שני שומרי הסף של המלך אחשוורוש, שזממו להרעיל את אחשוורוש. אחת הסיבות לנסיון הרעלה זה היה שבתחילה הם שמרו על המלך בתוך הארמון, ולאחר זמן הוא העביר אותם לשמור בשער המלך, ומעמדם נפגע. בעקבות זאת התעורר זעמם.

הם תכננו את ההתנקשות באופן כזה שעתה כאשר אחשוורוש יהרג, כולם ידברו על כך שכאשר הם היו שומרים על המלך בתוך הבית לא קרה מאומה, כי שמירתם היתה איתנה מאד, ואילו לאחר שהעבירו אותם מתוככי הארמון לשמור בחוץ, אזי אירעה ההתנקשות והמלך מת. באופן זה תעלה קרנם.

טעם נוסף לנסיון ההתנקשות הוא שאחשוורוש הרג את ושתי, והם היו קרוביה וזעמו על הריגה זו.

מרדכי שהיה בזמנו מיושבי הסנהדרין ומכיר היה את שבעים הלשונות המדוברות בעולם, שמע והבין את מה שתכננו אותם שומרים בחשאי בלשון טרסית. הוא הודיע זאת למלך באמצעות אסתר, והמלך ניצל.

אך נושא ההצלה מצריך עיון. אחשוורוש שנא את היהודים, והתכונן וגם ביצע רעות שונות נגדם, ואם כן, מדוע מרדכי התאמץ להצילו? והרי לכאורה לא תצמח מכך טובה כלשהי ליהודים?

נראה להסביר שמרדכי קיווה שאם הוא יציל את המלך, בתמורה לכך, המלך ייתן לו רשות לבנות את בית המקדש, שבנייתו הופסקה בעקבות פניית משנאי העם ואוייביו. מרדכי העדיף את אחשוורוש, שאותו הוא  הכיר, על פני מלך חדש שלא יודעים כלל מה יהיה אופיו ומה תהיינה תוכניותיו. ולכן, לא ברור כלל שאותו מלך חדש יסכים לקדם את נושא בניית הבית הקדוש.

אולם תוכניתו של מרדכי נכזבה. לאחר הצלתו, המלך ציווה שיכתבו את נאמנותו של מרדכי בספר הזיכרונות, ותו לא.

האם בינתיים מרדכי קיבל משהו בתמורה? לא ולא! מרדכי לא קיבל מאומה. המלך קידם דווקא אדם אחר, את המן בן המדתא. המגילה מציינת שאדם זה היה מצאצאיו של אגג מלך עמלק. לא זו בלבד שהמלך לא הודה בפועל למרדכי היהודי על שהציל אותו, הוא הוסיף חטא על פשע והעניק תפקיד מפתח בממלכה לאדם שמוצאו בעם העמלקי, שנלחם בעמו של מרדכי לאורך כל השנים.

מדוע דווקא את המן העלו לגדולה? אחשוורוש הרהר בליבו ואמר: מרדכי לא רוצה בתמורה להצלה שביצע מאומה באופן אישי. הוא רוצה רק את בניית בית המקדש. ואינני יכול להרשות לו לבנותו (שהרי, כאמור, אחשוורוש עצמו שנא את היהודים ולא חפץ להייטיב להם).

לכן, עלה רעיון בלבו. הוא ימנה את המן, שונא היהודים, ואותו המן ידאג שבית המקדש לא יבנה. על ידי פעולה זו יוכל המלך, לפחות כלפי חוץ, לרחוץ בנקיון את כפיו, ומלאכתו, מלאכת ההתנכלות לעם ישראל, תעשה על ידי אחרים.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה